Digitālo tehnoloģiju izmantošana būvniecībā.

Pilnīgas digitalizācijas izmantošana būvniecībā — kāpēc tas ir tik grūti.

Inovācijas būvniecībā gūst sliktu slavu. Tas šķiet nedaudz negodīgi, jo galu galā tā ir “ķieģeļu un javas” nozare, kas lielā mērā ir atkarīga no ekipējuma, iekārtām un darbaspēka. Nozare tiek bieži ignorēta, jo tā atpaliek no citiem tehnoloģiskajā apguvē. Tomēr, jo īpaši pēdējos gados, daudzi uz nākotni vērsti būvniecības uzņēmumi ir ieviesuši novatoriskus risinājumus, lai labāk un drošāk celtu ēkas.

Daļa uzņēmumu ir pilnībā izmantojuši digitālās priekšrocības, bet daļa ir apšaubījuši, vai tā ir pareizā pieeja. Un nav grūti saprast, kāpēc. Tā kā būvniecības projekti parasti ir sadrumstaloti, uzņēmumiem ir jāpārvar vairāki šķēršļi:

Dati ikvisur

Labu lēmumu pieņemšana balstās uz detalizētiem datiem, un būvlaukumos to apjoms ir milzīgs.

Sarežģīta piegādes ķēde

Jauni panākumi ir pilnībā atkarīgi no komandas spēka, konkrētāk, datu plūsmas starp visām pusēm. Tā kā projekta piegādes ķēdē ir vairāki līgumslēdzēji, apakšuzņēmēju slāņi un pastāvīgi kustīgas daļas, cieša sadarbība ir būtiska. Neskatoties uz to, daudzi uzņēmumi cīnās, lai nodrošinātu kopīgu datu apmaiņu.

Analogā stagnācija

Būvniecības process joprojām ir viena no vismazāk digitalizētajām nozarēm pasaulē. Daudzi procesi, joprojām, ir manuāli un ar kļūdām. Iespēja, ka plānotais pabeigšanas datums lielajiem projektiem aizkavēsies par 40% vai vairāk, ir 3 no 4. Strīdi, prasības, naudas sodi, aizkavēšanās un izmaksu pārsniegšanas risks ir realitāte daudziem būvniecības uzņēmumiem, kuriem nav izdevies automatizēt darbu.

Digitālā izolācija

Tā kā projekti ir ļoti atšķirīgi, ir grūti izstrādāt rīkus un metodes, kuras var atkārtoti izmantot. Komandas vai biznesa vienības var izstrādāt savu risinājumu, nesaskaņojot to ar citiem. Neskatoties uz jaunu tehnoloģiju piegādātāju pieplūdumu nozarē, daudzi no tiem piedāvā atsevišķus risinājumus, kas nav integrēti plašākā tehnoloģiju izmantošanā būvniecības uzņēmumos.

  • Tā kā tiek prognozēts, ka līdz 2050. gadam pasaules iedzīvotāju skaits sasniegs 9 miljardus un līdz 2050. gadam divi no trīs iedzīvotājiem dzīvos pilsētās, pieprasījums pēc labākas, ātrākas un zaļākas būvniecības nekad nav bijis lielāks. Turklāt pandēmijas dēļ ir paaugstināts spiediens uz būvniecības nozari, lai tā palīdzētu “paaugstināt” ekonomikas līmeni. Ir vajadzīgas inovācijas un temps. Vai digitālās tehnoloģijas, labi izvēlētas un labi izvietotas, varētu būt atslēga?

BIM ir pareizais virziens, taču tā nav gala atbilde.

Saskaņā ar būvniecības nākotni, ēku informācijas modelēšana (BIM) ir būvniecības nozares digitālās transformācijas centrālais elements. Pēdējo desmit gadu laikā, BIM atpazīstamība un ieviešana ir pieaaugusi no nedaudz vairāk nekā 10% 2011. gadā līdz vairāk nekā 70% 2020. gadā.

Tomēr, lai gan BIM standarti nostiprinās un, par laimi, arvien mazāk cilvēku uztver BIM vienkārši kā “3D modelēšanu”, joprojām ir darbs, lai sašaurinātu plaisu starp “BIM iesaistītajiem” un “BIM atpalicējiem”. Jaunāko tehnoloģiju ieviešana ir tikai viens aspekts. Domāšanas veids un pieeja sadarbībai ir tas, kas patiešām atklās tehnoloģiju vērtību.

”BIM panākumu pamatā ir sadarbība. Jūs faktiski nevarat veikt BIM, ja visa komanda nav vienoti iesaistīta jau no pirmajiem soļiem.”

Bruģējot ceļu uz panākumiem: kāpēc jums ir nepieciešama holistiska pieeja.

Papildus BIM ir vairākas saistītas būvniecības tehnoloģijas, kas tiek savienotas, lai racionalizētu un atvieglotu mūsu uzbūvētās pasaules būvniecības procesu. Bet, ņemot vērā piedāvāto jauno tehnoloģiju klāstu, kur ir labākā vieta, kur sākt?

Kad 2020. gadā sākās pandēmija un “darbs no mājām” kļuva par “darbu”, mēs visi sapratām, ka ir grūtības sazināties un sadarboties ar attālām komandām. Pievienojot tam izaicinājumus, kas būvniecības profesionāļu vidū jau pastāvēja starp visām iesaistītajām pusēm, un ir viegli saprast, kur varētu rasties nepilnības.

”Būvniecības sarežģītību nosaka nevis ēkas sarežģītība, bet gan cilvēku skaits, kuriem ir jāsadarbojas, lai tas notiktu.”

– Neitans Vuds, Būvniecības progresa koalīcijas izpilddirektors

Lai gan ir vilinoši izvēlēties risinājumus, kas izlabo konkrētu problēmu, šauru lietošanas gadījumu izstrāde var nozīmēt plašāku iespēju neizmantošanu. Taču, izmantojot pieeju, kas vērsta uz sadarbību, un, sākot ar tehnoloģijām, kas uzlabo zināšanu apmaiņu, izlīdzina mijiedarbību un uzlabo savietojamību, tam varētu būt ievērojama ietekme, lai risinātu arī citas problēmas.

Piemēram, izvēloties tehnoloģiju, kas spēj labi integrēties ar visām citām platformām nozīmētu, ka jūs nesaskartos ar digitālo izolāciju. Izvirzot datu caurspīdīgumu un datu vākšanu pirmajā vietā, un, izvēloties rīkus, kas veido 3D kartes, šos datus var izmantot kā enkuru labāku lēmumu pieņemšanai starp visām iesaistītajām pusēm. Atbrīvojot sadarbības barjeras, tas varētu būt galvenais, lai radītu paliekošas vērtības.

Grāmatā “Digitālās transformācijas atšifrēšana būvniecībā” McKinsey & Co. citē, kā viens sadarbības rīks samazināja pārstrādes izmaksas vadošajam darbuzņēmējam. Citētajā piemērā ir runāts par darbuzņēmēja procesu, lai apkopotu komentārus par uz vietas konstatētajiem defektiem. Pamatojoties uz atgriezenisko saiti, darbinieki parasti sniedza anekdotiskas, nestrukturētas vai grūti īstenojamas atsauksmes, kā rezultātā radās neplānoti pārstrādājumi un kavēšanās.

Tas radikāli mainījās, kad darbuzņēmējs ieviesa digitālo lietotni, lai atzīmētu defektus par konkrētiem BIM modeļa elementiem un saglabāja tos kopējā datu vidē. Vienkāršs, bet efektīvs sadarbības risinājums, ko komandas var viegli pieņemt un ātri adaptēties. Tas izlīdzināja saziņu, kā arī samazināja pārstrādi un uzlaboja rezultātus.

5 veidi, kā primāra sadarbība var pārveidot būvniecību.

Uzņēmumi, kas izmanto sadarbību kā prioritāti, nostāda sevi daudz spēcīgākā konkurences pozīcijā. Tie var ne tikai iegūt priekšrocības, bet arī palielināt produktivitāti, vienlaikus samazinot izmaksas:

Mēs to izgatavojam, pirms mēs to izgatavojam.

Royal BAM grupai ir frāze, kas ir kļuvusi par sinonīmu uzņēmumam, un tā ir: “Mēs to izgatavojam, pirms mēs to izgatavojam.” Šī prioritāri digitālā pieeja ļauj uzņēmumam viegli vizualizēt būvniecības grafiku, atzīmēt visas iespējamās problēmas un atgriezties uz pareizā ceļa, vienlaikus ietaupot uz pārstrādi.

Šāda veida pieeja, kuras mērķis ir pārvaldīt un koplietot datus starp visām galvenajām pusēm, ir īpaši noderīga, atjaunojot ēkas vai būvējot jaunas aizņemtās pilsētās. Papildus, darbam ierobežotās vietās noslogotās lokācijās (piemēram, kur objekta nospiedums ir ēka), objekti bieži vien ir dzīva vide, kurā darbojas uzņēmumi. Pakāpeniska būvniecība ārpus objekta jeb “tieši laikā” ļauj visām ieinteresētajām personām vairākos veidos virtuāli pārbaudīt aktīva stresa faktorus un pielaides, pirms objekts tiek uzbūvēts.

Kā vadošais Apvienotās Karalistes darbuzņēmējs izmanto sadarbības kartēšanas tehnoloģiju, lai ar ikdienas skenēšanu saglabātu sarežģītus projektus.

Willmott Dixon ir privāts būvniecības un interjera aprīkojuma speciālists, kas ir slavens ar darbu pie lieliem un sarežģītiem projektiem visā Apvienotajā Karalistē. Lai projekti turpinātu virzīties uz priekšu, darbuzņēmējs vēlējās aprīkot uz vietas esošās komandas ar lietotājam draudzīgu kartēšanas tehnoloģiju, ko ikviens varētu ātri apgūt un izmantot. Skeneriem bija jābūt mobiliem, viegliem un ātriem — un jādarbojas jebkuros laikapstākļos. Kartēšanas programmatūrai bija jābūt automatizētai, precīzai un viegli interpretējamai. GeoSLAM ”Construction Progress” risinājums izpildīja visas vēlmes.

Šis novatoriskais risinājums apvieno aparatūru, advancēto SLAM un automatizēto analīzi gudrai progresa izsekošanai. Objekta darbinieki “staigā un skenē” ar SLAM rokas skeneri, un, vienkārši pievienojot skeneri datoram, dati tiek automātiski apstrādāti, izmantojot GeoSLAM viedo datu platformu ”Connect”. Tas tiek digitāli salīdzināts ar reģistrēto 3D modeli, un dažu minūšu laikā automatizētais pārskats parāda pabeigto/nepabeigto darbu procentuālo daļu un vienkārši saprotamu objekta vizualizāciju, izceļot 3D izmaiņas.

Dati tiek glabāti centralizēti, nodrošinot skaidru un uzticamu audita izsekojamību, un attālās komandas var droši kopīgot progresa atjauninājumus, zinot, ka viņiem ir centrālais patiesības avots. Komandas var nepārtraukti vākt datus tik bieži, cik nepieciešams, dažos gadījumos pat vairākas reizes dienā. Automatizētais risinājums ne tikai ietaupa laiku un naudu, bet arī ļauj Willmott Dixon būt priekšā citiem un aktīvi risināt visas problēmas. Tas ir tikai viens no veidiem, kā nacionālais darbuzņēmējs nodrošina paliekošu vērtību.

Tāpat kā citās nozarēs, arī būvniecības nākotne ir stingri balstīta uz digitālo tehnoloģiju priekšrocību izmantošanu, lai sasniegtu labākos rezultātus. Lai gan būvlaukumi vienmēr būs organizēts fizisko un materiālo vērtību haoss, tehnoloģijām joprojām ir milzīga iespēja pārveidot ēku būvniecības procesu.

Telefons

+371 67334166

Darba laiks

P – Pk 9:00 – 17:00

Telefons

+371 67334166

Darba laiks

P – Pk 9:00 – 17:00